SponsorMonitor 2012
De 50 grootste sponsors in Nederland geven 261 miljoen euro uit aan sponsorrechten. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de SponsorMonitor 2012. Het bedrag ligt wel 14 miljoen euro, ongeveer 5%. lager dan bij de editie over 2010. Rabobank staat op de eerste plaats met een sponsorbudget van 50 miljoen euro, gevolgd door Nike met 16 miljoen euro en AEGON met 13,5 miljoen euro.De Sponsor50 bestaat uit de vijftig merken die in 2010 de meeste euro’s hebben uitgegeven aan sponsorrechten in Nederland.
Voor de ranglijst van 50 grootste sponsors uit 2011 klik hier.
De monitor telt acht nieuwe sponsors, waaronder PLUS Supermarkten, Freo, Burger King en Simpel. Om een plaats bij de 50 grootste sponsors te hebben is een sponsorbudget van 1,4 miljoen euro nodig.
Facts en figures Sponsor50 over 2011 | |
Aantal merken | 50 |
aantal bedrijven | 46 |
Totale sponsorbesteding | € 261.360.000 |
Gemiddelde sponsorbesteding | € 5.200.000 |
De SponsorMonitor 2012 is een gezamenlijke uitgave van Respons en SponsorMaps. De SponsorMonitor bestaat uit de vijftig merken die in 2011 de meeste euro’s hebben uitgegeven aan sponsorrechten in Nederland. De monitor geeft per merk een uitgebreid profiel van de sponsor, een overzicht van zijn grootste sponsorcontracten met de geschatte waarde en de looptijd. Daarnaast is in de monitor een analyse van het afgelopen sponsorjaar te vinden, een overzicht van de afgesloten sponsorcontracten, een benchmark met een blik van sponsors op de toekomst van sponsoring en een vergelijking met internationale sponsorbudgetten.
Daarmee is de SponsorMonitor van dit jaar is, in vergelijking met die van 2010, met recht dè Monitor op het gebied van sponsoring in Nederland.
De SponsorMonitor kost 350 euro en is te bestellen via sponsormonitor@respons.nl