Deutsche Telekom is de bekendste sponsor in 50 jaar Bundesliga.
Dat blijkt uit een onderzoek van de TU Braunschweig onder 4.041 mensen. De jarenlange hoofdsponsor van Bayern München staat overal op de eerste plaats. Ook de nummers twee en drie zijn nauw verbonden aan de club uit München. Verrassend is ? dat op plaats vijf staat.
Deutsche Telekom is inmiddels meer dan tien jaar hoofdsponsor van Bayern München. In deze tijd is blijkbaar een bijzondere positie opgebouwd als sponsor. Deutsche Telekom krijgt in de totaalstand 20,9% van de stemmen. ‘Maar de sterke bekendheid van Deutsche Telekom is niet alleen terug te voeren op het langdurige partnership’, aldus de onderzoekers. ‘Ook het consequent benutten van het sponsorship als strategisch communicatie-instrument en activering draagt bij aan de sterke positie.’
Op de tweede plaats in de lijst staat adidas met 16,3%. Ook adidas profiteert van de lange samenwerking met Bayern München, maar is natuurlijk ook bekend als sponsor van de Bundesliga, UEFA en FIFA. Op de derde plaats staat Opel (met 9,7%) dat vele jaren hoofdsponsor was van Bayern München en sinds vorig jaar weer teruggekeerd is in het Duitse voetbal.
Op nummer vier staat Volkswagen. De top vijf wordt niet volgemaakt door traditionele voetbalsponsors als Mercedes, Krombacher of Nike, maar door Jägermeister. De kruidenlikeur was in 1973 de eerste shirtsponsor in de geschiedenis van de Bundesliga als sponsor van Eintracht Braunschweig.
Bekijk hier het hele onderzoek:
Bundesliga sponsoringstudie 2013