Belang meten ROI van sponsoring groeit

26 november 2013

68% van de Amerikaanse marketeers meten al hun of nagenoeg al hun sponsor- en eventmarketingactiviteiten.
Dat blijkt uit een studie van de ANA (Association of National Advertisers). Een derde van de marketeers meet nog steeds maar de helft of minder.
70% van de ondervraagde marketeers zegt dat de noodzaak om de resultaten van sponsoring te laten zien is toegenomen. Dat betekent dat, terwijl het belangrijker wordt om sponsor- en eventmarketingactiviteiten te meten, een groot percentage dit nog niet adequaat doet.
Meten is doorslaggevend nu sponsoring en eventmarketing steeds belangrijkere onderdelen worden in de marketingcommunicatiemix. De groei op deze twee gebieden overstijgt de groei op het gebied van traditionele advertising en promoties. Eerder onderzoek van IEG liet zien dat in de VS in 2013 sponsoring met 5,3% groeit en event marketing met 4,7%.
60% van de ondervraagden zegt dat hun bedrijf een budget heeft vastgesteld om de sponsorships en/of eventmarketing te meten. Dat is 20% meer dan in 2010. Terwijl het onderzoeksbudget als onderdeel van de totale sponsorshiprechten nog relatief klein is, is het gemiddelde wel verdubbeld van 2,3% in 2010 naar 5% in 2013.
62% zegt dat men min of meer tevreden is met de instrumenten om ROI van sponsoring te meten. Maar een substantieel percentage (38%) is ontevreden. 20% is helemaal tevreden met de mogelijkheden om ROI te meten.
Eveneens 68% is min of meer tevreden met de mogelijkheden om de Return on Objectives (ROO) te meten. Hier is 33% ontevreden en maar 18% helemaal tevreden.
Minder dan de helft van de marketeers gebruikt gestandaardiseerde processen voor sponsorship en/of eventmarketing onderzoek. Een kwart verzamelt geen data of gebruikt en analyseert geen data bij het bepalen van nieuwe sponsorships aangaan.

CONTACT