Muzieksponsoring UK meer dan 100 miljoen

09 november 2013

Merken hebben in 2012 £104,8 miljoen (125 miljoen euro) geïnvesteerd in de Britse muziekindustrie. Merken als Relentless energy drink, Volkswagen en O2 zorgden er voor dat het bedrag 6% steeg in vergelijking met 2011. Dat blijkt uit cijfers van PRS for Music en marketing- en entertainmentbureau FRUKT. Professor Green (Relentless), Avicii (Ralph Lauren) en Jay Z (Blackberry) hebben allemaal onlangs samengewerkt met merken, in toenemende mate via directe sponsoring in een tijd dat de muziekindustrie naar nieuwe wegen aan het zoeken is om inkomsten te vergroten.
Sponsoring van artiesten liet een stijging zien van 33% vergeleken met een jaar eerder. Mark Ronson’s samenwerking met Coca-Cola gedurende de Olympische Spelen en Emile Sandé’s partnership met Mastercard bij de Brit awards zorgden voor een aandeel van meer dan £4.5 miljoen. Daarnaast zorgden digitale campagnes voor £10,4 miljoen, onder andere dankzij de lancering van de nieuwe Spotify app.
Het grootste deel van de markt wordt ingenomen door de sponsoring van muziekevents en tours. Rihanna’s Budweiser 777 tour en Blackberry’s Summer Daze zorgden voor een aandeel van £33 miljoen.
Robert Ashcroft, CEO van PRS for Music, zei: ‘Sport was historisch gezien altijd het domein waar grote merken hun geld in staken. Het afgelopen jaar heeft de unieke kracht van muziek laten zien in het realiseren van merkwaarde en hoe het juiste partnership goed is voor zowel de muziekfan, artiesten als het bedrijfsleven. Innovatieve bedrijven begrijpen de kracht van een goed liedje en hoe inspirerend een onvergetelijke muziekervaring kan zijn en zorgen voor een band met muziekfans.’
Anthony Ackenhoff, CEO bij FRUKT zei: ‘Het merken- en muziekdomein is ongelooflijk actief en levendig. We zien afgelopen vijf jaar een groei in zowel het volume van activiteiten als doordachte ontwikkeling van platforms en er zijn geen signalen dat dat zal veranderen. Muziek is iets waar mensen instinctmatig van houden. Als merken de muziekbeleving kunnen verrijken en verbeteren kunnen zij de relatie met de consumenten versterken. Er is een duidelijke trend dat merken ‘in control’ willen zijn van de platformen en weggaan van de traditionele sponsorships.’
Bekijk hier het hele rapport: FRUKT_PRS Report

CONTACT