Volgens een recent overzicht van IEG is de lijst van bedrijven die in de VS $ 15 miljoen of meer besteden aan sponsoring in 2012 gegroeid naar 93.
Niet eerder was de lijst van sponsors zo groot. Vergeleken met 2011 zijn er zeven bedrijven bijgekomen. In de lijst staan elf nieuwe bedrijven. Vier bedrijven verdwenen. De top tien bestaat in vergelijking met 2011 uit dezelfde tien bedrijven. De enige verandering is dat Ford en MillerCoors van positie gewisseld hebben. Ford staat nu achtste en MillerCoors negende. De bierbrouwer heeft afgelopen jaar een groot aantal sponsorships beëindigd.
PepsiCo staat opnieuw op de eerste plaats, ondanks een kleine daling in zijn sponsoruitgaven. Het frisdrankconcern gaf in 2012 tussen de $ 330 en $ 335 miljoen uit aan sponsoring. Op de tweede plaats staat de grote concurrent Coca-Cola, dat met een bedrag van $ 275 a $ 280 miljoen iets dichterbij is gekomen. Derde is AB InBev met $ 235 – 240 miljoen. Nike en AT&T maken de top 5 compleet.
De grootste verschuiving komt van Diageo North America, Inc. dat van plaats 34 naar plaats 91 zakte, het gevolg van het beëindigen van de sponsordeal met Roush Fenway Racing’s No. 17 car. De grootste sprong maakte BP America, Inc., dat steeg van de 73e positie naar nummer 34 vanwege de sponsoring door Castrol van de NFL.
Twee traditioneel grote sponsors zijn uit de lijst verdwenen: Motorola Mobility Inc., nu onderdeel van Google Inc., beëindigde zijn 13-jaar lange relatie met de NFL. Eastman Kodak ging bankroet waardoor ook de sponsorships, onder andere de naamsponsoring van het Hollywood’s Kodak Theater, verdwenen. Onder de elf nieuwkomers zijn bedrijven als Zurich American Insurance, General Electric, SAP America en NRG Energy. Meer info: www.sponsorship.com