IEG Sponsorship heeft vijf branches benoemd waarvoor sponsoring belangrijker gaat worden. Natuurlijk geldt de lijst voor de VS, maar ook in Nederland kan men er zijn voordeel mee doen.
De vijf branches zijn:
1. Elektronische sigaretten
Tot nu toe was de markt voor elektronische sigaretten in handen van kleine bedrijven. Maar dat gaat veranderen. Grote tabaksfabrikanten als Altria Group, Reynolds en Philip Morris betreden de markt. En zij hebben natuurlijk een hele (succesvolle) geschiedenis achter zich van sponsoring. En de marketingmogelijkheden voor eCigs zijn (nu nog) veel groter. Eind december sloot darter Michael van Gerwen een partnership met E-Lites. Het begin van veel sponsorships?
In de VS sloot Mistic een overeenkomst met het KVSH Racing IndyCar Series team en Vuse met de Denver Fashion Week.
2. Online kansspelen
In Nederland is het wachten of volgend jaar nieuwe aanbieders de markt mogen betreden. En vervolgens wat precies de marketingmogelijkheden worden. In de VS mag al meer. Partypoker sloot partnerships met NBA-club Philadelphia 76ers en NHL franchise New Jersey Devils. In België zijn inmiddels Bwin en Unibet volop actief. Maar dat de kansen er ook in Nederland aan komen is duidelijk, vooral doordat de consumenten/fans erg kunnen worden beloond via de partnerships. Nu al actie ondernemen is zaak.
3. Schoonheidsproducten
Een categorie die natuurlijk nooit helemaal is weggeweest, maar die in de VS aan een nieuwe opmars bezig is wat betreft sponsoring. Procter & Gamble sloot een multi-brand partnership met de National Football League en L’Oreal Paris Men Expert maakte een nieuw partnership met de NHL bekend. Sephora is sponsor geworden van Coachella.
4. Variabele autoverzekeringen
Een categorie die niet bestaat in Nederland: namelijk autoverzekeringen gebaseerd op gebruik en/of rijgedrag (natuurlijk wel op basis van no-claim!). Verschillende verzekeringsbedrijven, zoals Delta Lloyd, onderzoeken momenteel of autoverzekeringen op basis van rijgedrag in Nederland kunnen worden ingevoerd. In de VS is het in ieder geval een sterk groeiende sector. Het kan veilig rijgedrag bevorderen en geeft daarmee mooie sponsoractivaties.
5. Cruise lines
Cruise lines werd vorig jaar in de VS al genoemd als ‘emerging’ sponsorbranche. En die trend zet zich daar in ieder geval door. Recente deals betreft Carnival en de NFL New Orleans Saints, Celebrity en de NHL New York Rangers en Norwegian en de NBA New York Knicks. Waar blijven Cruise Travel, Zee Tours en Captain Cruise?
Wanneer we naar de ontwikkelingen in Nederland kijken zouden we voor ons land daar nog aan toe kunnen voegen de (luxe) kook- en cateringsector, softwarebedrijven en sportartikelenretail. In Sponsorreport binnenkort een uitgebreide analyse van de opkomende sponsor categorieën.