Tennissponsoring bedraagt € 50 miljoen

15 juni 2009

Februari 2009 – De totale uitgaven aan sponsoring in tennis in Nederland bedragen bijna € 50 miljoen volgens SponsorMaps, het Nederlandse onderzoeksbureau voor sponsoring. Daarmee liggen de uitgaven ongeveer € 10 miljoen hoger dan vijf jaar geleden toen ABN AMRO een onderzoek liet uitvoeren naar tennis in Nederland. De sponsoruitgaven zijn onder te verdelen in sponsoring van toernooien, de tennisbond KNLTB, individuele spelers en de sponsoring van verenigingen.

Het ABN AMRO World Tennis Tournament is na de invoering van het nieuwe toernooimodel van de ATP in 2009 het belangrijkste toernooi in Nederland. Het ATP World Tour 500 toernooi heeft een prijzengeld van € 1,5 miljoen en een begroting van € 6,5 miljoen. Daarvan neemt ABN AMRO als hoofdsponsor € 2,7 miljoen voor zijn rekening.
Na het toernooi in Ahoy volgt het gecombineerde ATP/WTA Ordina Open in Den Bosch met een prijzengeld van € 450.000. De sponsorinkomsten van dit toernooi bedragen € 3 miljoen.

Het Dutch Open is na de verkoop van de licentie aan Novak Djokovic zijn ATP status kwijt en gaat door als Challenger. Beoogd hoofdsponsor RWE haakte echter af nadat het bedrijf bekend maakte Essent te willen overnemen, waardoor de merknaam RWE verdwijnt in Nederland. Inmiddels is bekend dat het toernooi verder gaat in combinatie met het Dutch Open tafeltennis.

REAAL Verzekeringen sponsort sinds 2008 de Nederlandse tennissport. REAAL steekt jaarlijks ca. € 1,5 miljoen in tennis. Onderdeel is het driejarige hoofdsponsorschap van de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond (KNLTB). Als hoofdsponsor is REAAL naamgever van het Nederlands Davis Cup Team, het Nederlandse Fed Cup Team en Jong Oranje. De totale sponsorinkomsten van de tennisbond bedragen ca. € 1,5 miljoen.
De nieuwe lichting Nederlandse tennissers zoals Haase, De Bakker, Huta Galung en Kraijcek heeft nog geen echt grote sponsordeals weten binnen te halen.

Het grootste aandeel in de sponsorinkomsten komt van de meer dan 1800 tennisverenigingen die de laatste jaren hun sponsorinkomsten aanzienlijk hebben vergroot door een professionele aanpak, daarbij gesteund door de bond. De totale inkomsten worden geschat op € 30 miljoen.
“Het aantal mensen dat tennist in Nederland neemt nog steeds toe met beoefenaars van jong tot oud, een gelijke verdeling mannen en vrouwen en over het algemeen hoogopgeleid”, reageert Ad Maatjens van SponsorMaps op de resultaten. “Ook kan tennis op veel media-aandacht rekenen. De onlangs gespeelde finale op het Australian Open tussen Federer en Nadal werd bekeken door 1 miljoen mensen. Dat zorgt er voor dat tennis een bijzonder brede en interessante doelgroep heeft voor veel verschillende sponsors en met name voor consumentenmerken. Nog te weinig bedrijven maken daar goed gebruik van. Het gat dat valt doordat RWE zijn geplande tennissponsoring niet zal doorzetten geeft kansen voor andere bedrijven om daar in te springen.”

CONTACT

SponsorMaps op Twitter

Ad Maatjens
@AdMaatjens
Co-founder en hoofdredacteur vakblad Sponsorreport. De eerste en beste bron voor al het sponsornieuws, -insights en -onderzoek. Muziekfanaat.
  • RT : https://t.co/kQEE57folb
  • RT : In aanloop naar de persconferentie van vrijdag laat de Alliantie van Evenementenbouwers van zich horen. Het vreest dat h…
  • RT : Draadje: Dat er weer maatregelen nodig zijn is helaas evident. Maar als prof. georganiseerde evenementen met QR weer aan…
  • RT : Over 4 weken is het Sponsorreport congres in . Met Jeroen van Glabbeek (https://t.co/bpmwCAhofA), Gerben v…