Licht herstel sponsorbestedingen in 2021

13 juli 2022

In 2021 hebben de sponsoruitgaven zich iets hersteld ten opzichte van de enorme terugval in 2020. Door corona daalden de sponsorbestedingen van bedrijven in dat jaar met € 135 miljoen naar € 645 miljoen. In 2021 was er licht herstel en stegen de bestedingen naar € 665 miljoen. Dit blijkt uit de nieuwste editie van de SponsorMonitor van onderzoeksbureaus Respons en SponsorMaps.

Groei in sport en media

Het herstel komt met name door gestegen uitgaven in de domeinen sport en media. In 2021 konden veel van de in 2020 afgelaste sportevenementen alsnog doorgang vinden, waaronder natuurlijk de veel geprezen Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix. Uiteindelijk mochten in totaal zo’n 150.000 bezoekers de races live bekijken, die zagen hoe Max Verstappen de F1 van Nederland op zijn naam schreef. Jumbo Supermarkten, Talpa, Pon, VolkerWessels, CM.Com en Heineken maakte het evenement als ‘official event supporters’ financieel mede mogelijk. En staan ook in de lijst van 50 grootste sponsors. De beelden van de feestende Oranje-fans op de tribunes in Zandvoort gingen de wereld over en zorgden overal voor lovende kritieken. De extra sponsorinkomsten uit de Dutch GP compenseerden de daling bij andere sporten en zorgden er voor dat het sportdomein in 2021 een kleine stijging liet zien met 10 miljoen euro.

Het andere domein waar een groei was te zien was media. De non-spot bestedingen kwamen in 2021 uit op € 98 miljoen, een stijging van € 14 miljoen in vergelijking met 2020, toen er nog sprake was van een daling. De druk op de commercialblokken leidde zelfs tot schaarste waardoor er extra werd uitgeweken naar non-spot.

 

Festivalsector opnieuw hard geraakt

In 2021 had de festival- en evenementenmarkt het opnieuw zwaar. Lange tijd was er hoop dat er een redelijk normale festivalzomer zou zijn, maar een voor een werden de evenementen noodgedwongen weer afgelast. Festival- en evenementensponsoring bleef daarmee opnieuw bijna op nul staan.

 

Coulance

In alle domeinen was ook in 2021 veel coulance zichtbaar van de sponsors. Drie op de tien bedrijven hebben afgelopen jaar het sponsorbudget op een andere manier besteed omdat zij vanwege de coronapandemie minder sponsorrechten konden gebruiken. 23% heeft de rechten op een andere manier ingezet. 18% heeft de sponsorbijdrage (tijdelijk) verminderd en 15% heeft de sponsoring (tijdelijk) gestopt. Uiteindelijk heeft maar 13% van de bedrijven een sponsorship definitief beëindigd als gevolg van de coronapandemie.

 

Verder herstel verwacht voor 2022

Inmiddels zijn we halverwege 2022 en zijn er geen coronamaatregelen meer die roet in het sponsor-eten van de evenementen en festivals gooien. Daarmee zullen de sponsoringbestedingen in 2022 opnieuw verder herstellen. Bijvoorbeeld door de (inmiddels al weer tijdelijke) extra sponsoruitgaven door de online kansspelaanbieders. Uit de recente Benchmark Sponsoring van Sponsorreport en onderzoeksbureau Markteffect blijkt in ieder geval dat een meerderheid van de sponsors verwacht dat sponsoruitgaven gaan stijgen. Er blijven echter onzekere factoren aanwezig die invloed kunnen hebben op de sponsormarkt. Want welke invloed gaat de Russische inval in Oekraïne krijgen en hoe zal de economie daar op reageren.

De SponsorMonitor 2022 is hier te bestellen

CONTACT

SponsorMaps op Twitter

Ad Maatjens
@AdMaatjens
Co-founder en hoofdredacteur vakblad Sponsorreport. De eerste en beste bron voor al het sponsornieuws, -insights en -onderzoek. Muziekfanaat.
  • RT : Theaters teleurgesteld: ‘Publiek op 1,5 meter is in feite verlenging van de lockdown’ https://t.co/fkbeH9f1zS
  • RT : OMT wil de cultuur echt definitief om zeep helpen. Openen tot 20.00 is de zoveelste nagel in de doodskist van theaters e…
  • RT : Bioscopen en theaters draaien meeste van hun omzet nou juist in de avond. Dus a.u.b. en zorg dat daar…
  • RT : Fopcadeau van het OMT is volgende belediging cultuursector Voorgestelde opening tot 20.00 uur is onwerkbaar https://t.co/M0LHJX…